”Lager de beste produktene, forårsaker ingen unødvendig skade på miljøet, gjør forretninger på en inspirerende måte som implementerer løsninger mot miljøkrisen”. Dette er Patagonias mål.
Patagonia begynte som smått med å produsere produkter for klatring, men utviklet seg videre innen ski, surfing, padling, trailrunning mm. Det gjennomgående tema er at de arbeider mest innen stille sportsgrener. Idretter som ikke krever en motor eller som vekker jubelen fra publikum. Målet er heller å komme nærme naturen.
Patagonias miljøengasjement
Patagonias miljøengasjement er svært stort. De jobber hardt for en gjennomgående miljøtanke i alt de foretar seg. De donerer også minst 1 % av omsetningen sin til miljøprosjekter over hele verden. Fair Trade er en hjørnesten i Patagonias arbeid. De legger stor vekt på å sikre gode forhold i samtlige fabrikker. All produksjon kontrolleres regelmessig for å holde kvaliteten på produktet og produksjonen oppe. Minstelønnen blir kontrollert slik at de følger de reglene som Patagonia setter opp. Omtrent 90 % av alle fabrikkene besøkes og kontrolleres hvert år.
Hver produksjon er et minne
Patagonia er sterk motstander til dagens bruk-og-kast-mentalitet. Klærne deres er laget for å holde i lang tid og kan arves videre. På Patagonias hjemmeside finnes en mengde råd om vedlikehold og tips om hvordan man best mulig kan reparere klærne sine når de har går i stykker. I noen tilfeller kan man sende klær som har gått i stykker inn til Patagonia for reparasjon. De har en fabrikk i Reno med 45 personer som bare jobber med å reparere klær. Her reparerer de omtrent 30 000 plagg i året. Det finnes også et lignende anlegg i Portugal.