Turgåing

Å gå tur har en fortryllende kraft som trekker en inn i en verden av stier, landskap og naturopplevelser. Friheten ved at man har med seg alt man trenger på ryggen, bærer det med sin egen kraft og trinn for trinn ser hvordan naturen endrer seg rundt en. Det er noe eldgammelt ved det å gå – det er vårt eldste transportmiddel og stort sett det samme i dag som for våre forfedre for tusenvis av år siden, men i dag går vi kanskje av litt andre grunner.

Fotturer innebærer ulike ting for hver og en av oss – følelsen, avstanden, hva man vil oppnå og hvordan man vil gjøre det. Noen liker å gå tur for å tilbakelegge så mange kilometer som mulig med minimalt med utstyr, og andre liker å gjøre det mer behagelig og gå rundt leiren sin og kanskje fokusere mer på naturen, dyrene og det «lille» – som faren min pleier å si: «Noen løper maraton på noen timer, og noen løper det på en uke, men begge har klart det, med ulike innstillinger og interesser.»

Det finnes ikke riktig eller galt, og det viktigste er at man har det gøy og kommer seg ut – utstyret og det praktiske kommer i annen rekke, og det er du selv som bestemmer hvordan du vil gå frem. Det skal ikke være vanskelig å komme seg ut.

Når man skal begi seg ut på tur – enten det er for første gang eller man er en erfaren turgåer – finnes det noen punkter som man bør tenke på. Med denne guiden ønsker vi å inspirere både deg som skal ut for første gang og deg som har gått tidligere.

Begynn med det du har hjemme, lån av familie eller venner og oppgrader når du begynner å like det mer og mer (noe jeg tror du kommer til å gjøre). Det finnes ikke utstyr som er helt uunnværlig, men det finnes ting som gjør turen lettere.

Blank
Blank

Ideen fødes, og planleggingen begynner

Hvor vil jeg gå tur? Hva slags type av tur skal jeg gå – dagsturer fra en «basecamp» eller turer med full oppakning? Er det en godt merket tursti? Hvordan er været og naturen akkurat der og da? Hvor mange er vi? Finnes det butikker langs ruten, eller må jeg å ha med meg alt fra start? Skal jeg sove i telt, gapahuk eller vandrerhjem? Finnes det vann?

Det er lurt å lese så mye som mulig om området du skal gå i, slik at det ikke dukker opp uforutsette hendelser som kunne ha vært forebygd.

Pakke utstyret

Når man vet hvor man vil gå og har planlagt eventyret sitt, så er neste trinn å tenke på utstyret. Hvilken årstid er det – vinter, vår, sommer eller høst? Hvor kaldt er det om dagen og hvor kaldt det er om natten? Hvordan pleier været å være på den tiden av året? Alle årstider har sin sjarm når man går tur, men oppakningen varierer avhengig av årstid og temperatur. Om våren begynner alt å blomstre, men det kan også fryse til om nettene og være noen minusgrader, om sommeren vil man gjerne slå opp teltet i skyggen for ikke å våkne i en bærbar badstue, og man trenger også mer vann. Om høsten er mange ute og går tur, varmen legger seg og landskapets varme farger er en fryd for øyet – men man bør være forberedt på at nettene plutselig kan bli kalde og at det fortsatt kan bli svært varmt om dagen. Om vinteren er det magisk å går tur i truger, på turski eller på turstier som ikke dekkes av snø. Her finnes det mange faktorer som man må være ekstra påpasselig med, og det viktigste er kulden. Man må unngå å svette, ha mange lag klart og også varmt soveutstyr.

Sjekk først med det utstyret du har hjemme – alt trenger ikke å være av det dyreste merket eller så lett som mulig å bære med seg. Det viktigste er at man kommer seg ut og skaper minner, og etter hvert som man går stadig mer, finner man selv ut hva som kommer først på innkjøpslisten.

Vi deler inn oppakningen i 4 forskjellige deler:

1. Soveutstyr

Telt, liggeunderlag og sovepose. Det er grunnlaget for en god natts søvn (forhåpentligvis). Her er det viktig å være nøye med å sjekke temperaturene som forventes, for selv om man blir litt kald om dagen, så føler man seg mye mer hjelpeløs når man ikke blir varm om natten, og det fører med seg flere negative effekter – så sjekk soveposens komforttemperatur og liggeunderlagets isolasjonsevne.

Vi har vanligvis med oss en oppblåsbar pute (de veier ikke så mye lenger og gjør natten enda mer behagelig) og et soveposefôr for å skape et ekstra lag med luft som isolerer noe og for å gjøre det lettere å vaske den. Det er «luksusartikler» som vi synes det er verdt å ha med for å få det lille ekstra.

2. Mat og kjøkken

Denne biten får en til å orke å gå videre. Å fylle på næringsstoffer, kalorier og rett og slett få noe varmt i magen er utrolig viktig, ellers kommer man ikke langt. En av grunnsteinene for matlaging på tur er kjøkkenet. Vi liker best primus ettersom det holder lenge, er lettere å bære med seg og koker svært effektivt opp innholdet i gryten. Det finnes mange forskjellige størrelser og modeller å velge mellom, og her vil vi anbefale deg å gå til en butikk (eller bestille hjem) en rekke forskjellige varianter for å se hvilken som er best for deg. Her kommer også spørsmålet om hvor mange dere blir – man sparer vekt ved å dele på et større stormkjøkken enn at alle har hver sitt.

Når vi er inne på temaet mat, så finnes det mange forskjellige måter å gjøre ting på. Men det som alle tips har til felles, er å spare på vekten så mye som mulig og prøve å ta med bare tørre ingredienser. Vi oppsummerer noen av de erfaringene vi har.

Blank
Blank

Frysetørkede ferdigretter

Disse kommer fra en rekke forskjellige produsenter og er etter vår mening det absolutt enkleste, mest fleksible og mest energigivende alternativet – men samtidig også det dyreste. Man kan kjøpe både frokost, lunsj og middag med et stort utvalg av retter, slik at man kan spise variert, og som oftest trenger man bare å helle på vann og la det stå for at det skal bli klart!

Tørre ingredienser

Et annet alternativ er å sjekke hva som finnes i din nærmeste butikk av mat der man bare trenger å tilsette vann. Vi pleier å bruke pulvermos, f.eks. med et stykke tørket kjøtt og litt krydder. Billig, godt, lett og fleksibelt. Hurtignudler er et annet alternativ som vi ofte har med oss – ikke så veldig næringsrikt, men det har passet bra som lunsj for oss når vi er ute på tur. Pannekakemiks gir også en kjempegod frokost eller kaffepause!

Tørk maten selv

Det finnes mange oppskrifter på nett som viser nøyaktig hvordan man skal tørke ingredienser slik at de blir lette å bære med seg, har bedre holdbarhet, og så får man med seg de smakene man vet at man liker. Det kreves vanligvis bare en ovn på svak varme for å tørke selv. Det man bør vite, er at man ofte må legge ingrediensene i bløt en stund før (en eller flere timers tid) i f.eks. en zip-lock-pose for at det skal rekke å bli mykt.

Snacks/ Energiboost

Også en viktig del av maten. Man bør enkelt kunne fylle på med litt sukker og proteiner når man kjenner at man trenger det. Vi tar vanligvis med Snickers til dette, men har også laget våre egne «powerbars» med for eksempel dadler, nøtter m.m. Det finnes også et stort utvalg av andre proteinbars som man kan kjøpe vanlige butikker og dessuten oppskrifter på hvordan man lager sine egne . Vi pleier også å lage en «Trailmix», med rosiner, peanøtter og noen ganger noen sjokoladebiter i.

Tips: Ha dette i midjebeltet eller like for hånden for rask tilgang.

3. Klær

Dette kan føles som et uendelig hav av forskjellige merker, funksjoner, vekter og tekstiler – men vi skal oppsummere det viktigste i vår erfaring.

Sko/støvler:

Etter vår mening en svært viktig del av utstyret. Vi liker å gå i turstøvler i alle årstider – de er varmere enn et par joggesko om sommeren, men stabiliteten og «bærehjelpen» man får er uslåelig for oss. Støvlene skal da gå over ankelen og ha en oppbygd såle. Det såkalte skaftet er litt mer et spørsmål om smak – noen liker et mer oppbygd skaft og andre f.eks. bare et skall i lær for å kunne tørke dem lettere. Prøv selv og kjenn! Vi mener at fordelen med Gore-Tex-støvler er at de holder føttene tørre, men ulempen er at når de blir våte, tar de lengre tid å tørke. Gore-Tex er ofte mer polstret og strukturert, men det er det ikke alle som ønsker. Skallstøvler har fordelen at man selv kan bygge på med lag/tykkelse på sokkene avhengig av årstid og at de tørker raskere.

Sokker:

Det går hånd i hånd med skoene – her liker og anbefaler vi å bruke doble sokker i merinoull. Et tynnere lag nærmest foten og et lag utenpå det i en tykkelse som er tilpasset etter årstiden. Dette gjør man for at sokkene skal gni seg mot hverandre i stedet for mot foten, og ull har man fordi den transporterer bort fuktigheten, kan luftes og fordi den varmer selv når den er våt. Bytt sokker ofte – flere ganger om dagen, og la dem luftes ved å henge dem på sekken slik at de tørker. Da holder man føttene tørre og glade, og man motvirker gnagsår og andre plager.

Blank
Blank

Bena:

I skrivende stund er det fremdeles litt minusgrader innimellom, men våren er på god vei. Selv på bena liker vi å ha underplagg i merinoull nærmest kroppen (når det er kaldt). Vi bruker vanligvis friluftsbukser eller funksjonsbukser utenpå fordi de har stretchpaneler for mer bevegelighet og også funksjoner som ventilasjonslommer og/eller zip-off for å kunne regulere temperaturen raskt. Dette er ikke et must, men gjør det lettere og mye bedre etter vår mening. Vi har hørt mye bra om ullplagg av samme grunn som sokkene og undertøyet, men har faktisk bare brukt vanlig bomullsundertøy når vi har vært ute – og det har fungert bra for oss så langt.

Overkroppen:

Så tar vi et steg opp. Her har vi igjen et underlag av merinoull nærmest kroppen, og tykkelsen varierer avhengig av årstid. Utenpå det har vi en varmende genser (nå tidlig på våren), helst med glidelås for enkelt å åpne opp eller lukke for å regulere temperaturen. Ved behov liker vi å ha en syntetisk dunvest over den, som pakkes ned til en liten pakke, men som kan hentes frem når man tar en pause eller det blåser kaldt. Og sist, men ikke minst – skalljakken. Den som beskytter en mot været enten det er snø, regn, vind eller hagl. Det fungerer også med en regnjakke, men de puster ikke bra i det hele tatt og er ofte ikke designet for et aktivt eventyr.

I parentes nevner vi også skallbukser – det er ikke noe vi ofte tar med oss på tur, men avhengig av hvor man skal og hvordan været ser ut, er det bra å pakke med lette skallbukser (eller regnbukser) for å kunne beskytte seg mot været.

Hodet:

På denne tiden av året liker jeg å ha med meg en lue i merinoull for de øyeblikkene når ørene sier ifra eller hvis det blir en kald natt i teltet, og også en kaps for å beskytte mot solen og eventuelt holde håret vekk fra ansiktet.

4. Annet utstyr

Vann:

Det finnes forskjellige måter å bære med seg vann på – jeg liker personlig å ta med meg en (eller to) flasker med drikkevann og et lite vannfilter som renser vannet fra innsjøer og bekker slik at det blir trygt å drikke. Broren min har med seg et væskesystem med 2 eller 3 liter vann som ligger mot ryggen og gjør at man har mer vann klart umiddelbart. Dette avhenger litt av hvor man skal gå, hvor mange vassdrag det finnes osv. I alle fall bør man alltid ha tilgang til rent vann på en eller annen måte – man kvitter seg med mye væske når man går!

Førstehjelpsskrin:

Man vet aldri når ulykken inntreffer (og det skjer som oftest når man minst aner det), og man kommer ofte langt med et førstehjelpsskrin. I denne kan det også inngå en «Spot» eller lignende som oppdaterer ens koordinater og velvære til ens nærmeste uten at man trenger å ha dekning, og den kan til og med kan kalle etter hjelp – man vet aldri. I førstehjelpsskrinet er det også viktig at man pakker med gnagsårplaster og litt solkrem.

Telefon:

Telefonen er blitt en ting som nesten alle har med seg hver dag og inneholder mange smarte funksjoner. Man kan forevige turen ved å ta bilder, se på kart og holde de der hjemme oppdatert – og dessuten kan man ta med seg underholdning, f.eks. en podkast eller en lydbok å lytte til om kvelden.

Powerbank:

For å holde elektronikken ladet. Vi har med oss en variant med solcellepaneler som man ruller ut for alltid å kunne den i det minste litt – fint når man virkelig trenger noen ekstra prosent.

Solbriller

Hodelykt

Skift:

Avhengig av hvor lenge man er borte, bør man alltid sørge for å ha minst ett tørt og rent skift med seg. På kortere turer pleier vi vanligvis å bruke vårt andre undertøyssett som f.eks pysjamas.

Kniv:

I pleier som minimum vanligvis å ha med en foldekniv eller lettere kniv fordi den brukes så ofte – til matlaging, skjære et tau eller et plaster. Man kan også more seg med å sitte og spikke litt på kveldene – kanskje en stekespade for å snu pannekakene? :)

Ryggsekken:

Sist, men ikke minst, har vi det vi bærer alt dette i – ryggsekken. Denne bør man prøve nøye før man kjøper, helst med vekt i. Turryggsekker lages i mange forskjellige former, rygglengder, volumer, farger og til forskjellige formål. Sannsynligheten er veldig stor for at det finnes en som passer for akkurat deg og ditt neste eventyr, men prøv deg frem for å finne den riktige.

Her bør man tenke på at den kommer nær ryggen og har et stabilt, behagelig midjebelte og komfortable, polstrede skulderstropper – de står for en stor del av komforten under turen. Vi pleier å bruke mellom 45–65 liter for å få med all oppakningen, men ikke ha mye plass til overs. Det er nemlig fort gjort å pakke med mindre nødvendige ting hvis man har plass til overs. Størrelse og volum varierer også hvis man f.eks. har familie med barn.

Vi håper at dere har fått noen nye tips eller inspirasjon til å planlegge neste tur. Husk alltid å respektere naturen, allemannsretten, reglene som gjelder i f.eks. naturreservatet eller nasjonalparken, og aldri å etterlate seg spor. Naturen er tilgjengelig for oss alle, men bare så lenge vi tar vare på den.

// Forrest & Indiana (@wayoutbros)

Du surfer akkurat nå i privat modus (inkognito) og da lagres ikke dine personlige favoritter. For å kunne bruke denne funksjonen må du gå ut av privat modus og besøke vår side på nytt. Lukk!