Turtips

Du trenger ikke så mye for en fottur – et par tursko, egnede klær og eventuelt en ryggsekk. Å gå er en utmerket måte å oppdage nye steder på, nært eller fjernt. Det er en aktivitet som de fleste behersker og kan kjenne seg trygg med. Dessuten er det sosialt og gir rom for samtale og samvær. Her er tipsene som gjør fotturen din enda morsommere.

Utstyret

Riktig utstyr gjør en forskjell, spesielt på fjellet. Klærne skal fungere i forskjellige typer av vær. Sats på allsidige plagg som beskytter mot vind, ventilerer, tørker fort og varmer. Velg gjerne tynne softshell-plagg eller tett bomullsvev og syntetisk vev, for eksempel Fjällrävens G1000 eller lignende. Vanlige bomullsplagg som T-skjorter og jeans egner seg ikke spesielt godt ettersom de bruker en evighet på å tørke dersom de blir våte av svette eller regn.

Ryggsekken skal være tilpasset for deg, så test rygglengde og avbærerbelte skikkelig, med bagasje også. Som jente er det verdt å titte litt ekstra på jentemodellene, som har kortere rygg, tilpassede skulderremmer og avbærerbelte. En sekk for dagsturen bør være på 30–50 liter. For en lengre tur og teltturer kreves det sekker på 60 liter og oppover.

Den kontinentale trenden med lave støvler er nå mer eller mindre praksis også i Norden. En lav støvel er lett, smidig og allsidig. Når bagasjen blir tyngre og terrenget tøffere, kreves det likevel ofte en høyere fjellsko som gir mer støtte til foten. Jenter har smalere føtter og bredere legg og bør derfor ta en titt på jentemodeller med smalere lest og bredere skaft.

Flere tips om utstyr finner du her.

Overnatting

Telt er selvfølgelig den ultimate friheten – du kan bo akkurat der det passer deg. Husk at fjellet stiller høyere krav til teltet enn det en tur i lavlandet gjør. Velg gjerne litt ekstra rom. Hvis dere er to, så bør dere velge et tremannstelt. Den ekstra vekten får dere igjen i komfort.

Flere telttips finner du her.

Hvis du bor i hytte, trenger du ingen sovepose, men bare et reiselaken. Tepper og puter finnes i hyttene. Ørepropper er et godt tips, for trette fjellvandrere sover dypt og snorker høyt.

Lett er rett

En amerikansk studie viser at man kan tredoble turstrekningen dersom pakkevekten halveres. Spar vekt ved å redusere volumet på store ting, ikke ved å legge igjen små bekvemmeligheter hjemme. Prøv å spare vekt på telt, ryggsekk, sovepose, primus og liggeunderlag. Dropp ekstra klær. Ikke gå på kompromiss med regnbeskyttelse, sats gjerne på lett regntøy av høy kvalitet.

Vi har ofte en tendens til å sette likhetstegn mellom sikkerhet og en ryggsekk som er fylt til bredden. Men det stemmer sjelden. Med lettere bagasje orker vi mer, holder oss klare i hodet og beveger oss raskere – det dogmet gjelder i Europa og Nord-Amerika, men av en eller annen grunn ikke i Norge. Din erfaring setter grenser for hva som er uunnværlig og hva som kan legges igjen. Etter turen bør du skrive ned hva du virkelig bruker, og neste gang dropper du utstyr som ble liggende urørt i sekken.

Rutine og orden er alfa og omega, hver ting har sin plass. Det gjelder både ryggsekken og garderoben. Hvis uteutstyret ditt ligger på ett og samme sted, reduserer du risikoen for at du glemmer noe viktig. Bruk pakkeposer. Utstyret skal ligge i sekken, ikke henge utenpå, der det finnes en risiko for at man mister det.

Fire kilometer i timen

Med en sekk på 15–20 kilo går vi tre til fem kilometer i timen. Det vil si at en kilometer tar mellom 12 og 20 minutter. Hvis veien går oppover, tar hver hundre høydemeter minst ti minutter ekstra. En tyngre ryggsekk reduserer farten betydelig, først og fremst på grunn av at behovet for hvile øker.

Slik skal du gå

Følg høydekurver i stiløst terreng. På snaufjellet gjelder for eksempel regelen om å ta så lite høyde som mulig. Ofte kan man spare energi på å gå rundt i stedet for å gå over.

Tempo: Et tegn på at vi holder passe tempo er at vi fremdeles orker å snakke. Senk tempoet betraktelig når det begynner å gå oppover, og hold deretter et langsomt og jevnt tempo. Du kommer raskere frem med et jevnt tempo i stedet for å haste fremover, for da trenger du mer hvile.

Veivalg: Stier er det raskeste. Anbefalte ruter er markert på kartet. Hvis ingen av delene finnes, gjelder det å lese terrengtypene og høydekurvene på kartet. En tørr sommer kan en myr være en utmerket rute, mens en myggfull sommer er snaufjellet å foretrekke. Det går ofte raskt å gå på snaufjellet, mens ris og fjellbjørk krever energi og tid.

Staver: På kontinentet er det vanlig at man går tur med staver. Disse gir bedre balanse og skåner knærne i nedoverbakkene.

Vading: Når du vader, skal du løsne avbærerbeltet og slakke på skulderremmene, slik at du enkelt kan vrenge av deg ryggsekken hvis du detter. Flytt én fot om gangen. Staver er til god hjelp ved vading.

Veksling: Veksle mellom å bære vekten på hoften og på skuldrene ved å regulere avbærerbeltet.

Lett på foten: Unngå høye skritt og hold lavlinjen mellom steiner på stien. Med lett en ryggsekk og et tørt underlag går det ofte fint å gå med lette steg på ujevnheter.

Utstyret du ikke må glemme

  • Førstehjelpsutstyr: Blodstopper, sårrens, suturtape, skrubbsårplaster, smertestillende tabletter.
  • Kart og kompass
  • Fyrstikker/lighter: Ikke stol på piezo-tenneren til stormkjøkkenet.
  • Multiverktøy/kniv
  • Hodelykt
  • Solkrem og myggmiddel
  • Reparasjonsutstyr: Sølvtape, stoppenål og tanntråd, grov metalltråd og hyssing.
  • Personlig medisin: Astmaspray, antihistamin, insulin?
  • Vannbeholder: Ikke slurv med væske.
  • Rask energi: En energibar eller gel i reserve.

Du surfer akkurat nå i privat modus (inkognito) og da lagres ikke dine personlige favoritter. For å kunne bruke denne funksjonen må du gå ut av privat modus og besøke vår side på nytt. Lukk!